Saigon, the city that never sleeps - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Yvonne Stoer - WaarBenJij.nu Saigon, the city that never sleeps - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Yvonne Stoer - WaarBenJij.nu

Saigon, the city that never sleeps

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

23 April 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Het is alweer 3 weken geleden dat ik een berichtje heb geschreven en ondertussen heb ik veel meegemaakt.

De vrijdag in de eerste week werd ik namelijk meteen uitgenodigd om mee te gaan naar een bruiloft van een collega, zij is ook een engels lerares. Het was op het platteland in de Mekong Delta. Heel gaaf om zoiets mee te maken. Ze vieren het totaal anders dan hoe wij dat in Nederland doen. Een ochtend wordt het bij de bruid gevierd en de volgende ochtend bij de bruidegom. Op deze ochtend/middag eten ze heel veel ‘hotpots’, zoals ze dat hier noemen. Dit zijn pannen op het vuur met soep waarin vis, vlees en groente wordt gekookt. Hierbij wordt er natuurlijk gezellig gedronken, namakelijk sake, dit is een nogal sterke zelfgemaakte rijstwijn. Het opvallende was dat de gasten bijna nog geinteresseerder waren in mij dan in de bruid.

In de tweede week ben ik de stad wat beter gaan verkennen. Wat lokale fruit en groente marktjes gaan bezoeken, waar je uiteraard spot goedkoop inkopen kunt doen. Echter ga ik altijd wel met een Vietnamese collega of vriendin, aangezien ze anders de prijs nogal voor me omhoog gooien. Ook de Notre Dam, Independent palace en Post office waren natuurlijk een bezoekje waard.
Daarnaast hadden de Aiesecers een vietnamees lesje voor ons ingepland. Leuk om wat woorden te leren, maar in de praktijk is het iets lastiger. Ze gebruiken hier veel verschillende klemtonen met de tekens / \ ^ en ~waardoor de woorden; Tàm, Tám, T âm en T ãm allemaal een andere betekenis krijgen.

Aangezien het hier dagelijks rond de 35 graden is ben ik in het weekend met een paar Aiesecers naar een waterfestival geweest. Grappig genoeg begon het op dat moment ook keihard te regenen. Gelukkig zijn de regenbuien hier hard, maar kort en droog je zo weer op. Hierna is de lucht ook wat aangenamer en frisser in de stad. Door al die moterbikes is het normaal namelijk nogal een onangename geur.

Karaoke barren zijn hier nogal populair. Dus in het begin van week drie zijn we heerlijk gaan zingen, of eigenlijk is het meer krijsen wat ze doen haha. Zonder enige schaamte, geweldig. In deze week heb ik ook de Cu Chi tunnels bezocht met een aantal andere interns. Erg indrukwekkend om te zien hoe de soldaten in de Vietnam Oorlog in deze smalle tunnels moesten leven met weinig overlevingsmiddelen.

Natuurlijk zoals de titel al verklapt ‘Saigon, the city that never sleeps’ heb ik ook het uitgaansleven ontdekt. Biertjes voor 50 cent, leuke barretjes en dit is eigenlijk de enige plek waar je veel westerlingen tegekomt.
Daarnaast heb ik deze week een aantal pagoda’s (tempels) bezocht. Het war museum, de chinese market en een puppet show. De puppet shows zijn helemaal populair hier, hierbij zijn er mensen die poppen in het water laten dansen en af en toe vuur laten spugen. Beetje vreemde shows als je het mij vraagt, maar het heeft ook wel weer wat.

Een ander leuk dagje deze week was het meeten met Annemiek, een vriendinnetje uit Nederland. Ze kwam naar Ho Chi Minh met school en hierdoor konden we heerlijk een dagje samen relaxen en goed Vietnamees straat food eten.

Naast al deze leuke bezigheden vind ik het lesgeven hardstikke leuk. De kinderen zijn enthousiast en blij als ik ze iets kom leren. Ook organiseren de Aiesecers af en toe een event, zoals ‘Culture booming’ afgelopen weekend. Hierin geven we korte presentaties en doen we spellen om elkaars cultuur beter te leren kennen. Na afloop was ik uitgenodigd voor een BBQ, wat uiteraard hier ook weer anders is. We aten octopusjes en kippenvoetjes, dus ook hierna weer een ervaring rijker.

Volgende week is het hier vakantie. Ik heb gepland om met een ander nederlands meisje eerst naar Mui Ne te gaan. Hier is een heerlijk strand en mooie rode duinen. Daarna gaan we naar Dalat, dit is een ‘westerse plek’ in de bergen met veel groen en bloemen. Tot slot gaan we nog naar de Mekong Delta, waar we een aantal floating markets gaan bezoeken en in een home stay slapen.

Veel meegemaakt dus en ook zeker weer leuke vooruitzichten. Tnx voor het volgen van mijn verhalen en tot snel! 

  • 23 April 2015 - 12:41

    Hillie Stoer:

    Hoi Yvonne, Wat maak je mooie dingen mee, wat een ervaringen!
    Leuk om dat allemaal te lezen.Geniet ervan.
    Liefs van Brandt en Hillie

  • 23 April 2015 - 14:39

    Mama:

    Lieve Vonny,
    Weer heerlijk om je reisverslag te lezen en de foto's te bekijken. Een lekker vooruitzicht, 6 dagen vrij en zoals je al appte even de drukke stad uit. Fijn dat je het lesgeven leuk vindt. Er schuilt wel een docent in je haha. Geniet lekker van je trip.
    Liefs mama

  • 23 April 2015 - 20:00

    Anouk:

    Hee Yvon!!

    Super leuk verslag en wat een toffe ervaringen :)!!
    Leuk om af en toe op de hoogte te worden gehouden.
    We moeten nog ff FaceTimen!!! Weet alleen niet meer wat nou een goed tijdstip is haha.
    App me maar ff als je wifi/tijd hebt!!

    Have fun xxx

  • 24 April 2015 - 09:44

    Froukje:

    Hoi Yvonne,
    Super tijd joh! Zoveel mooie, nieuwe ervaringen in een bruisende stad. Je pakt het allemaal mee zo te lezen. Ook gezellig zo op de foto's te zien:) Genietze verder

  • 24 April 2015 - 10:23

    Beppe Liesbeth,:

    Lieve Yvonne,
    Vanmorgen dacht ik, wat heb ik een tijd niet iets van Yvonne gehoord,
    en jawel een grote mail uit Saigon!!! Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Les geven, veel zien, indrukken opdoen zoals zij daar leven enz.
    Heel erg bedankt om zo mee te leven met je avonturen.
    Veel liefs van je BEPPE Liesbeth


  • 24 April 2015 - 19:41

    Marian Zeelenberg:

    Leuk Yvonne, om te lezen wat je zoal meemaakt. Even slikken voordat je aan het octopusje begon? Geniet van deze ervaringen! Wij gaan maandag koningsdag vieren. Ook leuk maar wel heel anders;)
    Groet, Leo en Marian.

  • 25 April 2015 - 15:48

    Hylke&Bianca:

    Mooie avonturen Yvonne! Geniet van je vakantie straks!

  • 26 April 2015 - 16:25

    Papa:

    Leuke verhalen Boef. Goedkoop bier en leuke uitstapjes. Leuk om de kinderen daar wat bij te spijkeren met hun Engels. Xi papa

  • 26 April 2015 - 20:30

    Jitty:

    Mooie combi tussen werken en interessante dingen beleven. Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 18 Maart 2015
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 5746

Voorgaande reizen:

27 Maart 2015 - 03 Augustus 2015

Mijn eerste backpack reis

Landen bezocht: