The beautiful nature of Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Yvonne Stoer - WaarBenJij.nu The beautiful nature of Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Yvonne Stoer - WaarBenJij.nu

The beautiful nature of Laos

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

22 Juni 2015 | Laos, Vientiane

Na een paar leuke dagen in Kampot was het eindelijk tijd voor het olifanten project waar ik zo naar uit heb gekeken. Na een dagje reizen kom ik in een klein dorpje Sen Monorom aan. De volgende ochtend sta ik vroeg op om met een jeep richting het natuur park te gaan. De hele ochtend spenderen we met een klein groepje bij de olifanten. We mogen ze wassen, eten geven en selfies met ze maken :P. Er op rijden mag hier niet, maar dat is begrijpelijk als je ziet dat de meeste van deze olifanten vroeger werkdieren waren en al een ingezakte rug hebben hierdoor. Ik vind het echt een super goed project. Een aantal jaren geleden is een Amerikaan begonnen om oude vermoeide olifanten hier op te vangen en te verzorgen. Je weet dan ook dat je geld naar een goed doel gaat. In de middag doe ik wat volunteer werk zoals bananen bladeren rapen en onkruid bij de bananen bomen weg halen zodat de olifanten genoeg te eten hebben. Ze eten tenslotte zo’n 125 kg per dag! De tweede dag was het programma omgedraaid. Ik begin met wat volunteerwerk en de middag mogen we weer een aantal uur met de olifanten rondhangen. Geweldig om te zien hoe chil deze dieren leven, hoe ze zichzelf krabben aan bomen en sommige bomen zelfs onopgemerkt omverlopen.

Na twee gave dagen bij de olifanten ga ik door naar Kratie. Dit is een populaire spot om dolfijnen te spotten. Dat doe ik dan ook met een klein motorbootje op de Mekong river. Prachtig om deze dieren te zien zwemmen op ongeveer 20 meter afstand. Kratie was mijn laatste stop in Cambodja. Hierna is het tijd voor het prachtige Laos!

Niet ver over de grens liggen de 4000 Islands. Ik ga naar Don Det, het meest populaire eilandje. Dit eiland is vooral populair om goed te chillen en heerlijk te zwemmen in de rivier. Ik ga een dagje tuben en rond fietsen naar andere eilandjes. De volgende dag gaan we een fanatiek dagje kayaken. Het is ontzettend heet en een hele dag in de zon blijkt me een beetje te veel te zijn. Waarschijnlijk met een kleine zonnesteek en misschien ook een kleine voedselvergiftiging spendeer ik de rest van de dag in mijn bed… Valt me nog mee dat dit pas de eerste keer is dat ik echt last heb van de hitte en het niet altijd even bacterie vrije eten. ;)

Toch besluit ik door te gaan naar Tha Khaek. Na een verschrikkelijke busreis van 4 uur langer dan verwacht, plus een aantal stops om 50 dozen Johnny Walker whiskey op te pikken en te droppen komen we bijna middennacht toch aan in Tha Khaek. Met een groepje van 4 gaan we hier ‘The Loop’ voor 3 dagen rijden. Dit is een prachtige rit van bijna 500 km door een heel mooi landschap, langs caves, meertjes en dorpjes met zwaaiende kinderen. Slechts met 1 geknapte ketting halen we de eindstreep. Dit was zeker een van de hoogtepunten tot nu toe, als je ooit de mogelijkheid krijgt dit te doen, zeker een aanrader!

Na Tha Kheak gaan we liftend door naar de hoofstad Vientiane. Aangezien veel backpackers hier liften dachten wij, laten we het ook eens proberen. En met geluk, het gaat namelijk sneller en is ook nog eens gratis. Vientiane is de hoofdstad van Laos, maar zo druk als bijvoorbeeld Ho Chi Minh (Vietnam) is het bij lange na niet. Een dagje sight seeing is het wel waard, maar meer ook niet. Morgen ga ik door naar Vang Vieng, dit is de place to be voor tuben.

Na Laos ben ik ook nog van plan een paar kleine weken in Thailand te verblijven voordat ik naar Hanoi vlieg waar ik Fedde weer zie. Dus zeker nog wat mooie dingen in het vooruitzicht!

  • 22 Juni 2015 - 10:35

    Anouk:

    Wauw gaaf Yvonne! Zie het helemaal voor me zoals je schrijft!! Lijkt mij een super mooie ervaring! Moeten gauw weer skypen! Heel veel plezier met je verdere reis! Liefs Anouk

  • 22 Juni 2015 - 11:17

    Beppe:

    Lieve Yvonne,

    Ik dacht even kijken of er nog iets nieuws is, en ja, weer een fantastische mail van
    de wereldtrotter: Yvonne.
    Fijn je verhalen te lezen, Tjonge,jonge wat weer avonturen.
    Geniet van je vakantie, want ik doe het al met je mail.
    Veel liefs van je BEPPE Liesbeth.

  • 22 Juni 2015 - 11:41

    Fedde:

    Weer een top verhaal yv! Wat maak je toch gave dingen mee.

    Gelukkig ben je weer opgeknapt, dan hoeven wij ons ook geen zorgen meer te maken ;) Nog 3 weken (woehoee!) en dan hoop ik dat we samen ook zulke mooie dingen gaan beleven in Vietnam.

    Geniet dus nog maar even van de rust in Laos en Thailand!

  • 22 Juni 2015 - 12:48

    Rianne:

    dat met die olifanten gaaf! en wat heb je de plannen goed voorbereid,
    super om te lezen.

  • 22 Juni 2015 - 20:30

    Mama:

    Lieve Vonny, super om je verhaal weer te lezen. Gelukkig dat je weer opgeknapt bent. Ja het moest een keer gebeuren op je reis. Nu maar weer lekker genieten. Tot horens schat. Dikke knuffel mama

  • 22 Juni 2015 - 20:46

    Papa:

    We hadden al een voorproefje meegekregen via skype :) toch weer leuk om je avonturen in Laos terug te lezen. Gelukkig ben je na je bijna-zonnesteek weer helemaal van de partij. Veel plezier nog Laos en straks in Thailand! xx papa

  • 23 Juni 2015 - 18:21

    Jitty:

    Mooie ervaringen, Yvonne.
    Geniet ervan.

  • 26 Juni 2015 - 17:26

    Froukje:

    Alweer een paar mooie ervaringen erbij, olifanten verzorgen, leuk hoor, en tussen de dolfijnen:) fantastische gevarieerde reis zo, geniet ze nog verder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 18 Maart 2015
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 5743

Voorgaande reizen:

27 Maart 2015 - 03 Augustus 2015

Mijn eerste backpack reis

Landen bezocht: