Vietnam, the land of unpredictable - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Yvonne Stoer - WaarBenJij.nu Vietnam, the land of unpredictable - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Yvonne Stoer - WaarBenJij.nu

Vietnam, the land of unpredictable

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

06 Augustus 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na 2 daagjes wachten met smart in Hanoi komt Fedde ook eindelijk aan op het vliegveld. Na een dikke knuffel heeft Fedde meteen al z’n eerste echte Vietnamese ervaring in een volgepropte local transport bus naar het centrum. Aangezien het 5 uur later is in Vietnam heeft Fedde een kleine jetlag en is wel toe aan een kleine powernap. Hierna gaan we de stad verkennen, local food eten en vooral rustig aan doen, omdat het ongeveer 37 graden is.

Vanuit Hanoi maken we een trip naar Sapa, de hooglanden van Vietnam. Heerlijk verfrissend temperatuurtje en prachtige rijstvelden. Samen met vrouwen uit de etnische minderheidsgroepen maken we twee dagen mooie wandelingen door dit fantastische landschap. Onze volgende trip gaat naar Halong Bay. Hier zitten we 3 dagen op een cruise varend tussen het indrukwekkende karst gebergte van Halong Bay en Cat Ba island. De tweede dag maken we een prachtige wandeling in het Cat Ba National Park en slapen we in een heerlijk hotel op dit leuke eilandje.
De eerste week zit er alweer bijna op als we door gaan naar Phong Nha. Dit is een prachtig national park met een aantal grotten. We huren een motorbike, aangezien dit toch het favoriete vervoersmiddel is van de Vietnamezen en we ons aan hen willen aanpassen. Lekker crossen tussen de bergen en geen westerling tegenkomen geeft toch wel een heel vrij gevoel. De volgende stop is Hue. Dit stadje is bekend om zijn grote hoeveelheid monumenten. We bezoeken hier de keizerlijke stad en gaan vanaf hier een dagje naar de DMZ. DMZ is de gedemilitariseerde zone van Vietnam. Een hele indrukwekkende geschiedenis over de Vietnam oorlog ligt hier geborgen.

Hoi An, the city of handmade clothes is onze volgende stop. Hier kunnen we natuurlijk niet vertrekken voordat wij ook iets handgemaakt hebben laten produceren. Fedde laat een paar schoenen en twee overhemden maken en ik houd het bij een mooi jurkje en een leren tas. Geweldig hoe snel en netjes ze dit kunnen produceren. Daarnaast is het ook een super gezellig dorpje, overal hangen lampionnen aan de voorgevel en er hangt een authentieke sfeer (als je de toeristen wegdenkt ;)).
We vinden het hierna eigenlijk wel eens tijd voor een dagje strand in Danang. Helaas is het regenseizoen en natuurlijk hebben we daardoor deze dag ook alleen maar regen… Gelukkig is er ook Danang van alles te zien en besluiten we weer met een scooter rond te crossen om wat tempels en de omgeving te bekijken.

Vanaf Danang nemen we een binnenlandse vlucht naar HCMC. Aangezien we een heleboel mensen willen ontmoeten die ik eerder heb leren kennen is ons programma hier aardig druk. We gaan eerst twee dagen naar de Mekong Delta. Het leven is hier bijzonder, huizen op houten palen in het water en mensen die op bootjes leven. We bezoeken een floating market, fruittuinen en een noodle -boerderij. We overnachten in een ‘homestay’, waar we ook rond kunnen fietsen om het echte ‘country side life’ te ontdekken. Eenmaal terug in HCMC bezoeken we de Cu Chi tunnels, die gebruikt werden in de Vietnam oorlog. Eigenlijk in elke stad kom je wel iets tegen die je doet herinneren aan deze verschrikkelijke oorlog. ’S Avonds gaan we bbq’en met een van mijn Vietnamese vriendinnen en haar vriend. Hierna vieren we de verjaardag van een jongen waar ik veel mee heb opgetrokken in de eerste twee maanden van mijn reis.

De laatste dag van onze reis is een van leukste dagen van onze trip. Mijn oud collegaatjes nemen ons mee naar een van hen ouderlijk huis in haar ‘home town’. Dit is een huis op het platteland met fruittuinen en kippen rond het huis. Fedde mag de kokosnoten uit de bomen kappen en ze laten ons van al het fruit proeven. Hierna gaan we nog even naar de buren waar ze zelf rijstwijn (een wijn met 40% alcohol) maken. Grappig dat we dit mee krijgen in plastic zakjes. Dit is het echte Vietnamese leven. Na een klein bezoekje aan de school waar ik les heb gegeven sluiten we deze leuke dag af met een typische Vietnamese bbq, waarbij we vlees braden op een dakpan.

Helaas gaat onze vlucht de volgende morgen weer naar Amsterdam en na een reis van dik 20 uur zetten we onze voeten weer op Nederlandse bodem. Een geweldig welkomstcomité van lieve mensen met spandoeken staat ons te wachten. Het was een geweldige reis, we gaan zeker nog eens terug naar Zuid-Oost Azië, maar voor nu nog even lekker genieten van de vakantie in Nederland!

Bedankt allemaal voor het volgen van mijn verhalen en tot snel!

• 06 Augustus 2015 - 19:49

Froukje:

Prachtige tijd geweest zo Yvonne:)

• 07 Augustus 2015 - 09:23

Mama:

Wat een super reis met een een mooie afsluiting samen met Fedde. Heerlijk dat je weer thuis bent en we je weer gewoon even een knuffel kunnen geven.
    liefs mama

• 07 Augustus 2015 - 14:38

Beppe Liesbeth:

Lieve Yvonne,

Ha, ik ben deze keer niet de eerste om te reageren!!!!
    Maar ik heb je al gesproken. Heel fijn je laatste verslag nog te lezen, wat je
    met Fedde zoal gedaan hebt.
    Al met al is het een reis geweest die niemand je meer kan afnemen!!!!!!!!!
    Met veel speciale belevenissen!!!!!!!!!!!!
    Liefs je Beppe

• 07 Augustus 2015 - 21:03

Papa:

Dag Boef,
    Wat een fantastisch leuke afsluiting van bijna 5 maanden in Vietnam, Laos, Cambodja en Thailand. Fijn dat het zo samen met Fedde kon afsluiten. Zo kun je nog heel reis/rijstverhalen met hem herbeleven. Een fijne periode, die je niet meer zult vergeten.

Nogmaals welkom terug!!! xx papa