Het prachtige Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Yvonne Stoer - WaarBenJij.nu Het prachtige Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Yvonne Stoer - WaarBenJij.nu

Het prachtige Cambodja

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

06 Juni 2015 | Cambodja, Kâmpôt

In een kleine 2 weken in Cambodja heb ik al zoveel meegemaakt dat het wel weer een verhaaltje op mijn blog waard is.

Op dinsdag (26 mei) vertrok ik vanuit HCMC naar Phnom Penh. Na een zes uur durende busreis had ik een paar uurtjes 'vrije tijd' om de killing fields te bezoeken. Erg indrukwekkend om te zien hoe de 'red Khmer' zoveel impact heeft gehad op dit land en nog steeds leeft onder de bevolking. Op deze velden is (slechts 35 jaar geleden) 1/4 van de bevolking vermoord.

Na een indrukwekkend middagje nam ik de nachtbus naar Siem Reap, voor de beruchte Angkor Wat tempels. Helaas net te laat voor de zonsopgang, maar morgen weer een nieuwe kans. 'S avonds dachten we laten we eens 'gek' eten proberen. Dus voor diner bestelden we vogelspin, mieren, schorpioen, wormpjes en krekels. Als je het doet, doe het dan goed he. Weer een ervaring (en misselijke buik) rijker.
Samen met een frans meisje ben ik de volgende ochtend om 4:30 's ochtends op de fiets! (lekker Nederlands) vertrokken om de prachtige zonsopgang te bekijken, dit was zeker de moeite waard. Hierna hebben we nog een aantal tempels bezocht op de fiets, maar het werd al snel zo warm dat we in de middag lekker het zwembad opzochten. De tweede dag bij de tempels hebben we rond gereden in een tuktuk. Een stuk chiller, aangezien het 35 graden is en je ook bij de tempels al veel in de zon loopt. Hier hebben we het nachtleven nog ontdekt met een erg grappige lady boy show.

De volgende stop was Battambang. De busreis hierheen was al gaaf door het platteland. Het stadje zelf was ook erg gezellig en minder toeristisch dan de dagen ervoor. In de busrit kwam ik een Nederlands meisje (oorspronkelijk ook uit Meppel) tegen. Onze broers zijn ook nog eens vrienden, wat is de wereld eigenlijk toch ook klein. Mijn reismaatje voor de komende week. We hebben in Battambang met een bamboe trein door het platteland gereden, een bat cave bezocht en een mooie wandeling gedaan naar een tempel op een heuvel.

Na Battambang besloten we nog een dagje in Phnom Penh te besteden, om de gevangenis van de 'Red Khmer' te bekijken, het national art muesum en een paar leuke marktjes. Na de drukte van Phnom Pehn waren we wel toe aan een paar daagjes chillen bij het strand. Dus we zijn doorgereisd naar Sihanoukville. Hier hebben we heerlijk een dagje aan het strand gelegen. Echter is dit niet zo prachtig als onze volgende stop, namelijk Koh Rong Island. Een prachtig eiland met witte stranden en blauw water. Hier hebben we een boottochtje gedaan, gesnorkeld en licht gevend plankton gezien. Dit is echt bijzonder, als je na zonsondergang zwemt in het water zie je overal licht gevende puntjes. We hadden ook nog eens mazzel dat het volle maan was. Dus na het bewonderen van de volle maan, zijn we naar een toffe full moon party geweest.

Na nog een dagje chillen op het mooie eiland zijn we terug gegaan naar het vaste land. Gisteren zijn we aangekomen in Kampot, wat weer een ontzettend mooie omgeving heeft. Vandaag hebben we een scooter gehuurd en hebben we het Bokor National Park ontdekt. Fantastisch om door een soort van 'jungle' te crossen en prachtige uitzichten, oude gebouwen en een waterval te bekijken. Ook nog een geweldige lunch met rijst, garnalen en krab aangeboden gekregen door Cambodjanen. Ik verblijf nog een paar daagjes in deze omgeving, omdat het zo fantastich mooi is. Begin volgende week ga ik verder naar het oosten om een gaaf olifanten project te doen, maar daar over meer in mijn volgende blog!

• 06 Juni 2015 - 17:24

Linda:

Super tof verhaal weer sis! En toch nog op de fiets geweest! :) ben benieuwd hoe je het bij de olifanten gaat vinden, veel plezier. Xxx

• 06 Juni 2015 - 18:14

Pieter Buisman:

Super!! Wat een experience :)

• 07 Juni 2015 - 09:06

Klaas:

Super Boef! Wat een verhalen. Fijn dat je het zo naar de zin hebt. Xx papa

• 07 Juni 2015 - 09:56

Frank:

Heel vet Yv! Geweldige verhalen weer. Enjoy!

• 07 Juni 2015 - 18:25

Beppe Liesbeth:

Lieve Yvonne,

Alweer van die prachtige verhalen!!!!!!!!!!!!!!
    Geweldig. Op naar een volgende mail.
    Heel erg bedankt dat je mij laat meegenieten van je
    avonturen.
    Veel liefs van je Beppe Liesbeth.

• 07 Juni 2015 - 19:34

Rianne Stoer:

hi Yvonne,
    wat een heerlijke avonturen! prachtig dat je dit zo kan doen!
    groetjes rianne

• 07 Juni 2015 - 19:37

Koen:

Wat een mooie verhalen Yvonne, je maakt veel mee! Ik ben benieuwd naar je liever verhalen over de insecten en de vogelspin!
    Geniet!

• 07 Juni 2015 - 19:39

Mama:

Wat zie je veel schat. Wat ben je heerlijk aan het genieten. Fijn. Op naar de olifanten. Dikke knuffel, mama

• 08 Juni 2015 - 17:27

Harm En Riëtte:

Lieve Yvonne,

Wat beleef je enorm veel. Begreep van je ouders dat je veel vriendelijke mensen tegenkomt. Dat lijkt ons een fantastische ervaring. Veel plezier de komende tijd en een dikke kus van ons!